Når jeg snakker med lager- og logistikkledere, får jeg ofte spørsmålet: “Er tiden inne for at vi automatiserer lageret?” Som mange andre har du kanskje kjent på frustrasjonen over et lager som henger etter – ordrer som plukkes for sent, ansatte som sliter med tunge, repetitive oppgaver, og kunder som forventer stadig raskere leveranser.
Dette er ikke unike utfordringer; faktisk opplever de fleste bransjer et økende press på lagerdriften. Kundene forventer feilfrie ordre, kjappe leveranser og sømløse returer, noe som gjør at lagerautomasjon blir avgjørende for å innfri forventningene.
Samtidig ser vi at teknologien har modnet og lovende gevinster lokker – likevel har bare rundt 20% av lagre tatt i bruk noen form for automasjon så langt. Bildet er i ferd med å endre seg: I en undersøkelse fra McKinsey planlegger 70% av logistikkdirektører å investere tungt i automasjon de neste fem årene, med mål om økt hastighet, stabilitet og redusert avhengighet av arbeidskraft.
Lagerautomasjon er dermed i ferd med å gå fra å være et valgfritt forbedringsprosjekt til en nødvendighet for å optimalisere driften. Men hvordan vet du om din bedrift er moden for lagerautomasjon?
Nedenfor har jeg samlet noen typiske tegn på at tiden kan være inne, hvilke teknologier som finnes (og kan tilpasses ulike behov), samt hva som bør være første steg dersom du er usikker.
Målet mitt er å dele faglige innsikter fra bransjen på en lettfattelig måte – og kanskje overbevise deg om å bli med på konferansen the ARC (www.thearc.no) for å lære mer.

Typiske tegn på at tiden er moden
Det er flere symptomer som tyder på at man bør vurdere å automatisere lageret. Her er noen av de vanligste tegnene jeg ser hos bedrifter jeg rådgir:
- Arbeidskraften strekker ikke til: Kanskje merker du at det blir vanskeligere å rekruttere og beholde lagerpersonale, eller at lønnskostnadene utgjør en uforholdsmessig stor del av budsjettene. I tradisjonelle, manuelt drevne lager kan nemlig lønn stå for så mye som 65% av driftskostnadene.
Under pandemiårene opplevde mange at bemanningsmangel ble en kritisk flaskehals – ROI-beregninger ble mindre viktige enn å i det hele tatt holde driften i gang. Hvis du stadig må løse bemanningsproblemer med dyr overtidsbruk eller vikarer, er det et tydelig signal om å undersøke automatisering som alternativ. - Ustabil produktivitet og økende feilrate: Er lageret blitt en flaskehals for vekst? Kanskje plukkes ordrer for sakte til å holde tritt med salgsveksten, eller kanskje kundene klager over feilplukk og manglende varer. Manuelle prosesser har sine begrensninger i både tempo og nøyaktighet. Automasjon – enten det er fysiske roboter eller programvare som avlaster eller hjelper de ansatte – blir stadig oftere nødvendig for å oppnå den presisjonen og leveringshastigheten kunder forventer.
Et klassisk tegn på dette er hvis dere sliter med å levere “neste-dag” eller “samme-dag” ordrer på grunn av treg plukk. (Til sammenligning kan f.eks. et godt utformet gods-til-person-system la én operatør plukke 300–600 orderlinjer i timen uten å gå en meter– langt mer enn tradisjonell plukking.)Moderne teknologi som f.eks. stemmestyrt plukk (voice-pick) kan også øke effektiviteten betydelig; en kjent interiørkjede rapporterte 50% økt produktivitet etter å ha innført stemmestyrt plukk i sitt lager. Hvis dere allerede har optimalisert prosessene dere har, men fortsatt ikke når målene for produktivitet og kvalitet, kan automasjon være neste steg.
- Høye lagerverdier og lite likviditet: Et annet varsko er om varelageret vokser seg “for stort” som buffer for ineffektivitet. Manuelle prosesser gir ofte dårlig oversikt, noe som gjerne kompenseres ved å ha ekstra høye sikkerhetslagre. Dette binder kapital unødvendig. Økte varelager betyr økte lagerholdskostnader og svekket lønnsomhet for bedriften.
Automasjon kan her bidra med bedre kontroll på varelageret (inventory management) og sanntidsdata som lar deg kutte ned på “just in case”-lager. Tegn på at tiden er moden, er for eksempel hvis økonomiavdelingen ytrer bekymring for hvor mye kapital som er bundet opp i varelageret, eller hvis dere ofte kjører kampanjer for å tømme overflødig lager. - Store sesongsvingninger eller kapasitetsproblemer: Merker du at hver høysesong utløser krisebemanning, leie av ekstra lagringsplass eller improviserte løsninger for å møte etterspørselen? Sesongtopper og uforutsigbare ordrevariasjoner er krevende i et rent manuelt lager.
Om dere sliter med å skalere opp og ned raskt, kan automatiserte eller fleksible løsninger være svaret. Nye autonome mobile roboter (AMR) kan f.eks. settes inn i høysesong og omprogrammeres eller tas ut igjen når det roer seg. Slike fleksible løsninger håndterer variasjoner langt bedre enn fastmonterte baneløsninger.Et typisk tegn her er hvis dere hver jul eller Black Friday “går i vranglås” og bruker måneder på å rydde opp etterslepet – da bør dere vurdere automasjon som kan skaleres etter behov.
- Nybygg eller omstrukturering: Dette punktet er kanskje mer et mulighetsvindu enn et problem, men det er verdt å nevne. Om bedriften planlegger å flytte til nye lagerlokaler, konsolidere flere lager, eller bygge ut dagens, er det et ideelt tidspunkt å tenke automasjon. Da kan man designe det nye lageret “med automasjon i DNA-et” fra starten av, fremfor dyr ettermontering senere.
Jeg har selv sett et eksempel der en bedrift som slo sammen to lager til ett, benyttet anledningen til å gå fra papirmanuell plukking til en stemmestyrt løsning – med stor suksess i form av høyere effektivitet og mer fornøyde ansatte. Så hvis dere står foran større endringer i lagerstrukturen, er det et tegn på at man i det minste bør gjøre en vurdering av moderne lagerteknologi samtidig.
Listen over kunne vært lengre, men essensen er: Dersom du kjenner deg igjen i flere av punktene over, er sannsynligvis tiden moden for lagerautomasjon. Da er neste steg å se på hvilke løsninger som finnes, og hvilke som passer din drift.
«Er tiden moden for lagerautomasjon?» er en artikkelserie bestående av 3 deler. Neste del blir publisert i løpet av kort tid.